Képviselő vagy megbízott?
A két személyt és a két feladatot sokan, sokszor összekeverik, fontos tisztázni, hogy nem ugyanazon tevékenységről és teendőkről van szó.
A munkavédelmi képviselő az a személy, akit a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény a fogalommeghatározásai között az alábbi módon ír le: „olyan, a munkavállalók által választott személy, aki a munkáltatóval való együttműködés során képviseli az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő munkavállalói jogokat és érdekeket.”. Kiemelendő, hogy ez a személy a munkavállalók által választott, az ő jogaikat képviselő kollégájuk, természetesen folyamatos együttműködésben a munkáltatóval és a többi kollégával egyaránt. Ez a személy a munkáltató és a munkavállalók közötti „kapocs” a munkavédelmi kérdésekben, főleg abban – a reméljük kizárólag szélsőséges esetben – ha jogsértés történne a munkavállaló sérelmére.
A munkavédelmi képviselő egyszerűséget jelent a munkáltatónak is, hisz munkavédelmi kérdésekben nem szükséges a munkavállalókkal – és azok többségével – egyeztetést lefolytatni, elég kizárólag a képviselővel ezt megtenni, aki a további egyeztetéseket a jogköréből fakadóan lefolytatja.
A fentiekkel szemben a munkavédelmi megbízott a szakember, az a munkavédelmi végzettséggel rendelkező személy, aki jogosult speciális szakfeladatok ellátására és szakmai döntések meghozatalára. Hasonlóan a képviselővel, ő is együtt kell működjön a munkáltatóval. Ideális esetben a munkavédelmi szakember a munkáltató, a munkavállalók és a Hatóság között áll, minden fél irányában kommunikálva és az elvárásaiknak eleget téve.
Mikor és kinek kötelező?
Egyszerűen megfogalmazhatjuk úgy, hogy bármelyik munkáltatónál lehetséges munkavédelmi képviselővé válni vagy ilyen személyt választani. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 70/A.§ értelmében viszont akkor kötelező, ha:
-
- legalább 20 fő a munkavállalók létszáma
- A képviselő választásának kezdeményezése a munkáltató feladata
- A képviselő választásának lebonyolítása a munkáltató feladata
- A munkavállalók létszáma nem éri el a 20 főt, de a munkavállalók többsége a választást kezdeményezi
- A képviselő választásának kezdeményezése a munkavállalók feladata
- A képviselő választásának lebonyolítása a munkáltató feladata
- legalább 20 fő a munkavállalók létszáma
Abban az esetben, ha nem választanak az adott munkáltatónál munkavédelmi képviselőt, úgy a munkáltató az egyeztetéseket a munkavállalókkal személyesen kell lefolytassa, ellenben ez a gyakorlatban 20 fő alatt – ahol még a képviselő választása nem kötelező – viszonylag könnyen kivitelezhető.
Választása
Ahogy az előző bekezdésben láthattuk, különbség van aközött, hogy a választás kötelező – és ez által a munkáltató által kezdeményezendő – vagy a munkavállalók által kezdeményezett.
A választás előkészítése, lebonyolítása, valamint a választási eljárás részletes szabályainak megállapítása a választási bizottság feladata, ezért igen fontos eleme a munkavédelmi érdekképviselet biztosításának a választási bizottság létrehozása.
A választási bizottságnak legkésőbb a választás időpontja előtt hatvan nappal létre kell jönnie, majd meg kell tartani az alakuló ülést.
Ahhoz, hogy a munkavállalók jogaikat érvényesíthessék, nélkülözhetetlen, hogy a munkáltató írásban részletesen tájékoztatást adjon a munkavállalók számára a munkavédelmi képviselő választás szabályaival kapcsolatban. Szükséges, hogy a munkáltató a tájékoztatással egyidejűleg megszervezze a választási bizottság megválasztását. A munkáltató biztosítja − a helyben szokásos módon − a választható munkavállalók névjegyzékét, valamint a szavazólapokat. A munkavállalók a szavazólapon dönthetnek a választási bizottság tagjairól. A munkáltató meghatározza, hogy mely időpontig és hová kell visszajuttatni a szavazólapokat; ki összesíti a szavazatokat; mikor teszi közzé −a helyben szokásos módon − a választási bizottság névsorát.
A munkavédelmi képviselőt egyenlő, titkos és közvetlen szavazással öt évre választják. A megválasztott munkavédelmi képviselők személyéről a munkavállalókat tájékoztatni kell. A munkavédelmi képviselők megválasztásának, megbízatása megszűnésének, visszahívásának rendjére, működési területére a munka törvénykönyvének az üzemi tanács tagjaira, illetve az üzemi megbízottra vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni, ideértve a központi munkavédelmi bizottság megalakításának lehetőségét is
Jogai és feladatai
A munkavédelmi képviselő a megválasztását követő egy éven belül legalább 16 órás képzésben, ezt követően évente legalább 8 órás továbbképzésben vesz részt ahhoz, hogy a feladatai ellátásához szükséges kompetenciákkal rendelkezhessen. A képzés rendes munkaidőben történhet, szükség szerint külső helyszínen is megtartható. A törvény a képzést csak munkaidőben engedi megtartani, összhangban a munkáltatók oktatásra, képzésre, továbbképzésre vonatkozó általános kötelezettségeivel, szabályaival.
Munkavédelmi képviselők gyakorlati feladatai:
-
- munkahelyek, munkaeszközök és egyéni védőeszközök helyszíni ellenőrzése
- munkabalesetek megelőzésére tett intézkedések
- részvétel a munkabalesetek kivizsgálásában
- kártérítési, munkáltatói kötelezettségek teljesülése
- munkavállalók biztonságos munkavégzésre való felkészítése és felkészültségük figyelemmel kísérése,
- tájékozódás és tájékoztatás: zöldszámok, munkavédelmi honlapok, stb.
Munkavédelmi képviselők jogai a gyakorlatban:
-
- működési területén a munkahelyekre munkaidőben beléphet, tájékozódhat az ott dolgozó munkavállalóktól;
- részt vehet a munkáltató azon döntései előkészítésében, amelyek hatással lehetnek a munkavállalók egészségére és biztonságára, ideértve a szakemberek előírt foglalkoztatására, a munkavédelmi oktatás megtervezésére és megszervezésére, az új munkahelyek létesítésére vonatkozó döntéseket is
- tájékoztatást kérhet a munkáltatótól minden kérdésben, amely érinti az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést
- véleményt nyilváníthat, kezdeményezheti a munkáltatónál a szükséges intézkedés megtételét;
- részt vehet a munkabalesetek kivizsgálásában, az arra jogosult kezdeményezésére
- közreműködhet a foglalkozási megbetegedés körülményeinek feltárásában
- indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező munkavédelmi hatósághoz fordulhat
- a hatósági ellenőrzés során az ellenőrzést végző személlyel közölheti észrevételeit
A munkáltatónak biztosítania kell a feltételeket annak érdekében, hogy a munkavédelmi képviselő a jogait gyakorolhassa, így különösen:
-
- a feladatai elvégzéséhez szükséges, átlagkeresettel fizetett munkaidő- kedvezményt, amely a munkavédelmi képviselő, a testület tagja esetében a havi munkaideje legalább tíz százaléka
- a szükséges eszközöket, így különösen a működési, technikai, anyagi feltételeket, továbbá a vonatkozó szakmai előírásokat
- fent említett képzéseken való részvételt